Навіщо потрібен Project Manager?

Навіщо потрібен Project Manager

Project Manager — це спеціаліст, який допомагає втілювати бізнес-ідеї та запускати нові продукти. Він контролює, щоб вимоги клієнта були виконані добре і вчасно, а команда при цьому не вигорала. Це допомагає компаніям залучати нових клієнтів та збільшувати прибуток. Тому такі фахівці потрібні не тільки в IT, а й у маркетингу, освіті, медицині та інших галузях. У матеріалі розповідаємо, хто такий Project Manager, що входить до його обов’язків і як стати PM вже найближчим часом. 

Overview

* Project Manager — це людина між клієнтом та командою, яка контролює процес роботи, щоб втілити бажання клієнта у визначений термін. А ще звітує клієнту про хід створення продукту.

Project Manager одночасно говорить мовою клієнта, розуміючи його вимоги, і мовою команди, щоб правильно їх донести. Також цей фахівець повинен вміти оцінювати наскільки можна реалізувати побажання клієнта, і скільки часу вони займуть.

Project Manager збирає та відбирає інформацію, а потім подає так, щоб уникнути непорозуміння та зайвих питань.

Середня зарплата фахівців із досвідом до року — $850. Це допоможе вам орієнтуватися в тому, яку зарплату ви можете очікувати під час пошуку першої роботи. З досвідом від року до трьох — $1600 і це значення потроху зростає. У грудні 2020 року середня зарплата на ринку становила $1700, а у грудні 2021 — $2000. 

Що робить проджект менеджер?

Незалежно від сфери компанії, Project Manager з’єднує клієнта та команду під час роботи над проєктом. А ось залежно від компанії, його обов’язки можуть відрізнятись. Але основні задачі проджект менеджера включають:

  • Роботу над проєктом, починаючи від участі у створенні ідеї та до написання звітності щодо нього. Це включає розробку та узгодження загальної концепції, підбір команди, контроль кожного етапу його виконання та дедлайнів.
  • Спілкування з клієнтом. Проджект менеджер завжди залишається на зв’язку, відповідає на питання, вирішує спірні моменти, конфлікти та представляє клієнту виконану роботу.
  • Роботу із командою. Коли концепція проєкту готова, розпочинається етап підбору команди. PМ не тільки ставить їй завдання, а й допомагає, підтримує, мотивує команду та захищає її інтереси.
  • Ведення документації та звітів з виконаних робіт.

Якості та навички Project Manager

Хороший менеджер має бути організованим, вміти систематизувати та визначати пріоритетність задач

Фахівець обов’язково має бути відповідальним. Він відповідає за весь проєкт перед командою та клієнтом. Він не може перестати відповідати на повідомлення, забути щось скинути чи поставити задачу. Буває, що PM працює і в неробочий час, він не може повністю абстрагуватися від проєкту на випадок, якщо щось піде не так.

Project Manager постійно спілкується з людьми, він — обличчя компанії, в якій працює. Якщо на цій посаді виявиться людина, яка не вміє стримувати свої емоції або розпізнавати почуття інших, робота навряд чи буде ефективною. Результат буде відповідним. Стриманість та емпатійність: ось, що важливо для фахівця.

Проджект менеджеру дуже важливі навички спілкування. Недостатньо бути відкритим, треба вміти зрозуміло доносити свої думки, розуміти людей, переконувати їх та вирішувати конфліктні ситуації.

Також важливо ставити завдання конкретно та доступно. Потрібно розуміти, яка інформація знадобиться для того, щоб команда розуміла, що від неї вимагається і мала всю інформацію для виконання завдання.

Навіть якщо у вас є всі ці якості та навички, не означає, що все йтиме райдужно. У роботі все одно щось піде не за планом, порушиться дедлайн, хтось неправильно зрозуміє завдання чи просто буде поганий настрій у вас, клієнта чи когось із команди. Але Project Manager повинен залишатися спокійним і розсудливим у будь-якій ситуації, тому що відповідає за проєкт та його результати. Емпатія допоможе зрозуміти, що потрібно клієнту, а бажання йому допомогти мотивує досягти кращого результату.

Ще можна виділити такі навички та якості:

  • Розуміння бізнес-планів та процесів управління ризиками
  • Лідерські якості
  • Вміння моніторити та контролювати бюджети
  • Критичне мислення
  • Здатність приймати рішення навіть у критичних ситуаціях
  • Уміння описувати ситуацію, документувати інформацію та робити висновки
  • Уміння розуміти інструкції незалежно від їхньої форми
  • Навички тайм-менеджменту.

Як стати Project Manager з нуля?

Спершу треба зрозуміти, що ви хочете стати Project Manager тому, що ця робота вам дійсно підходить. Ви вмієте комунікувати, у вас високі організаторські здібності та розвинені інші якості, описані вище. Щоб це зрозуміти, можна поговорити з кимось, хто вже працює в цьому напрямку, переглянути інтерв’ю фахівців, знайти стажування або безплатний курс.

Так ви зрозумієте специфіку роботи проджекта, дізнаєтеся, з якими завданнями він стикається, і зможете оцінити, чи впораєтеся ви з такими завданнями. Або чи готові зробити все, щоб впоратися.

Обов’язково спробуйте попрацювати з інструментами, які використовують у роботі PM’и. Наприклад, з Jira, Trello та Asana. 

Є стажування та можливості для старту без досвіду, але їх не так багато. А попит при цьому дуже високий. Якось українська логістична компанія розмістила вакансію Project Manager’а без досвіду роботи та отримала так багато кандидатів, що за 3 години вакансію вже закрили. 

Тому важливо бути впевненим у своєму бажанні стати менеджером. Вчити теорію, цікавитися досвідом успішних фахівців цього напрямку, пробувати застосовувати знання у своєму оточенні: чи то університет, чи то робота. Незалежно від вашої позиції, ви можете побачити проблему в якомусь процесі, знайти спосіб вирішення, запропонувати його та впровадити. Це вже підтвердить деякі необхідні навички для майбутньої роботи та серйозність ваших намірів, що дасть перевагу перед іншими кандидатами.

Коли почнете шукати роботу, шукайте таке місце, де ви зможете вчитися та розвиватися. Це не завжди зрозуміло під час співбесіди, але ви як мінімум можете дізнатися про команду. Для першого досвіду не підійде компанія, де ви будете єдиним фахівцем, тому що вам нема з ким порадитися і перейняти корисний досвід. Ви можете робити щось неправильно чи неефективно та не знати про це. Робота в команді проджект менеджерів або з ментором навчить вас методів, методологій, процесів та найкращих практик управління проєктами.

Коротко підсумуємо, як стати Project Manager з нуля:

  1. У вас має бути теоретична база управління проєктів. Нижче ви знайдете список книг, які допоможуть вам прокачатись.
  2. Варто дізнатися більше про нюанси роботи: досвід фахівців, які труднощі перед ними поставали та з якими інструментами вони працюють.
  3. Спробувати застосувати знання на практиці. Якщо у вас буде готовий кейс, шанс отримати роботу буде вищим.
  4. Індивідуальне питання: пройти курс, знайти стажування чи спробувати одразу влаштуватися у компанію.

Ми подивилися на сайті DOU, які є можливості для новачків. 

Ось кілька варіантів з можливістю працевлаштування:

  1. Оплачуване стажування від Andersen 
  2. Безплатний курс від JetSoftPro
  3. Безплатний курс від TRIARE

Вакансії проєктного менеджера без досвіду: 

Підбірка книг для проєктних менеджерів

Кілька книг на будь-який смак, які стануть у пригоді не тільки початківцям. Ви точно зможете дізнатися щось нове.

Книги про команду

Радикальна прямота: як керувати не втрачаючи людяності 

Авторка була топменеджером Google, Apple та YouTube, консультувала Dropbox та Twitter. Вона проаналізувала свій досвід та поділилася їм у книзі. Дізнаєтеся, як керувати так, щоб команда любила свою роботу та добре її виконувала.

Back to Human. How Great Leaders Create Connection in the Age of Isolation 

Книга про те, як живе спілкування в команді підвищує ефективність роботи, залучення співробітників і запобігає їх вигорянню.

Наділені повноваженнями: звичайні люди, незвичайні продукти

Дізнаєтеся про те, як створити середовище, в якому співробітники будуть створювати круті продукти.

Книги про проєкти

Проєкт “Фенікс” — дізнаєтесь більше про IT, DevOps та бізнес.

Управління проєктами для чайників — про проєктний менеджмент для початківців.

Зроблено. Проєктний менеджмент на практиці — колишній менеджер Microsoft розповідає, як управляти великим проєктом розробки ПЗ.

Книги про Scrum та Agile

Scrum. Революційний метод управління проєктами — як швидко та якісно керувати проєктами за допомогою Scrum.

Rethinking Agile: Why Agile Teams Have Nothing To Do With Business Agility — чому Agile не завжди працює.

Коучинг agile-команд. Керівництво для scrum-майстрів, agile-коучів та керівників проєктів у перехідний період — як правильно навчити свою команду методам та принципам Agile.

Книги з софт скіллів

Project Management for Humans: Helping People Get Things Done — які навички розвивати, щоб досягати цілей.

Alpha Project Managers: What the Top 2% Know That Everyone Else Does Not — що виділяє найкращих проджект менеджерів.

Книга про втрачений час. У вас більше можливостей, ніж ви думаєте — куди насправді йде час і як використовувати його ефективніше.

The Lazy Project Manager — як бути вдвічі продуктивнішим, докладаючи зусиль там, де це важливо та покращити баланс між роботою та особистим життям.

Як упорядкувати справи. Мистецтво продуктивності без стресу — книга з особистої ефективності, як справлятися з роботою та особистим життям, багато працювати та отримувати від цього задоволення.

Книги про бізнес і мотивацію

Зліт: Ілон Маск і відчайдушні перші дні запуску SpaceX — про шлях Ілона Маска до підкорення космосу.

В один дотик. Бізнес-стратегії Google, Apple, Facebook, Amazon та інших корпорацій — книга про те, як заробляють IT-компанії. Підійде для початківців.

Brilliant Project Management — що знають, говорять і роблять найкращі проджект менеджери. Просто та покроково про управління проєктами.

Для чого потрібний Project Manager

Project Manager потрібний для того, щоб клієнт міг спокійно довірити свій проєкт компанії та був упевнений, що його ідея буде реалізована добре, а бюджети окупляться. Часто буває, що проджект менеджерами в IT стають колишні розробники. Це означає, що вони розуміються не лише на комунікації та організації, а й знайомі з підводним камінням розробки. Вони зможуть відповісти на багато питань, пов’язаних з проєктом, а інформацію, що не вистачає, дізнаються у відповідних фахівців. Все це допомагає бачити повну картину проєкту з позицій команди та клієнта, а потім знайти та запропонувати найкращий варіант для бізнес-задачі.

Чи хотіли б дізнатися більше на цю тему? Пишіть у коментарях, про які ролі у команді чи нюанси менеджменту ви хотіли б дізнатися у майбутньому.

Залишити відповідь

Дякуємо, що поділились