Системний адміністратор: обов’язки, ролі, плюси та мінуси професії

Головне завдання системного адміністратора у середніх й великих компаніях — покращувати та модернізувати всю ІТ-інфраструктуру, а також стежити за її працездатністю та оперативно реагувати на проблеми.

У маленьких компаніях посада сисадміна часто містить в собі обов’язки «енікея»: заправляти картриджі, встановлювати вінду, закуповувати техніку, взаємодіяти з провайдерами. 

То хто ж такий сисадмін: важлива ланка бізнесу чи ІТ-різноробочий? 

Вйо розбиратися.

Хто такий системний адміністратор?

Системний адміністратор — це спеціаліст, який займається налаштуванням, удосконаленням та підтримкою ІТ-інфраструктури компанії, включаючи обладнання, ПЗ та мережеві підключення. Дуже формальне визначення, чи не так?

Бо те, чим займається сисадмін, залежить від розміру компанії, сфери діяльності, досвіду та навичок самого фахівця. Та й кожна організація має різні вимоги до системних адміністраторів.

З розвитком DevOps традиційний сисадмін отримав більш гібридну роль, бо повинен добре знати обладнання, ПЗ та розумітися на розробці. Все, щоб налаштувати стійку й безпечну архітектуру компанії та забезпечення безперебійну взаємодію з клієнтами.

Замість зайвих слів, спробуймо виділити конкретні типи сисадмінів.

Системний адміністратор які бувають спеціалізації?

  • Енікей — систадмін-початківець, який виконує базові функції з налаштування обладнання та ПЗ. Зазвичай помічник старшого сисадміна або фахівець у невеликій не ІТ компанії.
  • Системний адміністратор — спеціаліст широкого профілю, який відповідає за стабільне та безвідмовне функціонування ІТ-інфраструктури, здійснює моніторинг, проводить інвентаризацію, відповідає за безпеку користувачів, займається мережами тощо. 
  • Системний архітектор — спеціаліст, що проєктує ІТ-інфраструктуру та архітектуру мережі у великих корпораціях.
  • Мережевий адміністратор — спеціаліст, який займається налаштуванням та розвитком фізичних та логічних мереж у компанії, а також управлінням системами білінгу, обліку та контролю трафіку. Такі фахівці працюють у ЦОД, телекомі, банках та корпораціях.
  • Інженер інформаційної безпеки — фахівець, який відповідає за безпеку ІТ-інфраструктури на всіх рівнях. Такі фахівці потрібні у компаніях, чутливих до атак (це і фінтех, і банки, і промислові організації).

Скільки отримують сисадміни?

Медіанна зарплата середньостатистичних системних адміністраторів стабільно тримається на позначці в $1 000 на місяць. Серед них 31% фахівців систематично отримують бонуси у розмірі $143 на місяць.

За даними DOU

Та є один плюс: із сисадміна можна вирости в DevOps- та SRE-інженера. А там вже зарплати цікавіші. У фахівців зі SRE винагорода залишається одною з найвищих серед усіх спеціалізацій — $4 100, зарплати DevOps — $3 500.

За даними DOU

Плюси та мінуси професії системного адміністратора

З позитивного:

  • Оптимальний старт в ІТ

В той момент, коли ринок перенасичений спеціалістами з розробки та QA, гарний варіант — увійти в ІТ саме через системне адміністрування. А найкраще тут те, що навички цієї посади допоможуть тобі легко перекваліфікуватися у DevOps- та SRE-інженера в майбутньому.

  • Сисадміни мають попит

Зараз складно уявити роботу компаній без сисадмінів різного рівня навичок. За прогнозами BLS, до 2030 року кількість адміністраторів мереж і комп’ютерних систем зросте на 5%. 

  • Багато варіантів розвитку

Системним адміністратором можна працювати протягом усієї кар’єри, бо такі фахівці щодня стикаються з новими викликами. Але якщо захочеться змін у кар’єрі, досвід сисадміна допоможе стати архітектором комп’ютерної мережі, розробником ПЗ, системним інженером, інженером з кібербезпеки, DevOps-інженером тощо.

З негативного: 

  • Тривале сидіння перед монітором
  • Робота ввечері або на вихідних
  • Незаплановані таски у будь-який час

Втім, такі мінуси приховує ледь не кожна посада в ІТ. 

Хард та софт скіли сисадміна: що потрібно на старті кар’єри?

Щодо софт скілів, важливо розуміти, що системний адміністратор — фахівець, який не може бути ізольованим у компанії та професійному середовищі. Йому постійно доводиться спілкуватися з людьми, тому інтровертність доведеться побороти. 

Окрім цього, сисадмін має бути:

  • стресостійким, щоб впоратися з неадекватною поведінкою користувачів, великим обсягом роботи та спілкуванням з керівництвом;
  • багатозадачним, бо управління ІТ-інфраструктурою передбачає активну роботу з різними засобами, одночасне вирішення декількох завдань, розбір відразу кількох інцидентів;
  • мати технічний склад розуму, адже без уміння інженерно та алгоритмічно мислити у системному адмініструванні робити нічого.

Що має знати та вміти системний адміністратор?

Вимоги до системного адміністратора відрізняються від компанії до компанії, але є кілька базових вимог, які, швидше за все, знадобляться будь-де:

  • Знання та розуміння мережевої моделі OSI, TCP/IP, основних протоколів.
  • Адміністрація операційної системи Windows та/або Unix, включаючи групові політики, управління безпекою, створення користувачів, віддалений доступ, роботу з командним рядком та багато іншого.
  • Скриптинг bash, який дозволяє автоматизувати та оптимізувати рутинні завдання системного адміністрування.
  • Обслуговування ПК, серверного обладнання та периферії.
  • Робота з налаштуванням та маршрутизацією комп’ютерних мереж.
  • Робота з поштовими серверами та серверами телефонії.
  • Встановлення офісних програм та додатків.
  • Мережевий та інфраструктурний моніторинг.

А ще, якщо плануєш в майбутньому стати, приміром, DevOps-фахівцем, треба на достатньому рівні знати англійську. Поради з її вивчення ми описали тут. 

Що входить в обов’язки системного адміністратора?

Системного адміністратора часто називають спеціалістом широкого профілю з точки зору ролей, але їх можна звести до п’яти основних обов’язків. Отже, такий спеціаліст має:

  1. Налаштовувати та керувати інфраструктурою компанії. Це охоплює все обладнання, ПЗ та ОС, необхідні для підтримки користувачів і програм. Обов’язком системного адміністратора є забезпечення безперебійної роботи всіх серверів, інсталяція та оновлення програмного забезпечення.
  2. Керувати доступом користувачів і дозволами. Як сисадмін ти керуватимеш різними дозволами користувача. Відповідатимеш за керування реєстрацією співробітників, політикою SSO (єдиного входу) та дотримання всіх вимог безпеки компанії.
  3. Виконувати резервне копіювання та відновлення безпеки. Безпека інфраструктури та даних компанії є одним із найбільших обов’язків сисадміна. Їм потрібно виконувати щоденне резервне копіювання безпеки на випадок, якщо щось піде не так із сервером або додатком, і його головна таска — відновити роботу, щоб уникнути будь-якого негативного досвіду клієнтів або кінцевих втрат.
  4. Моніторити інфраструктуру компанії. Системному адміністратору потрібно буде ретельно відстежувати важливі мережеві показники (ЦП, використання, DNS, затримку тощо), щоб швидко виявляти інциденти.
  5. Розв’язувати проблеми й усувати несправності. Велика частина роботи сисадміна полягає у розв’язанні проблем та пошуку рішень, які підтримають безпеку всієї компанії. 

Орієнтовна посадова інструкція класичного системного адміністратора: 

  • Керувати системами Windows, Linux або Mac.
  • Оновлювати, встановлювати та налаштовувати прикладне програмне та комп’ютерне обладнання.
  • Усувати неполадки та надавати технічну підтримку співробітникам.
  • Створювати системні дозволи й облікові записи користувачів, керувати ними.
  • Виконувати регулярні тести безпеки та моніторити усі системи.
  • Обслуговувати мережі та мережеві файлові системи.

Щоб опанувати усі ці обов’язки — зробили підбірку курсів. Тут ти навчишся долати найважливіші виклики системного адміністратора.  

Кар’єрний шлях системних адміністраторів

Системний адміністратор є чудовою відправною точкою для початку роботи в ІТ. Враховуючи посадові обов’язки, пов’язані з розв’язанням проблем і усуненням несправностей, це чудовий спосіб опанувати нові навички та технології. 

У налаштуваннях, що пов’язані з DevOps, системні адміністратори тісно співпрацюють із розробниками та часто допомагають у виконанні різних завдань, що не входять до їхніх основних обов’язків. Тому тут ти матимеш ціле море варіантів для розвитку. 

Ось, приміром, стаття про те, як стати Senior DevOps Engineer. Збережи на випадок, коли опануєш класичні обов’язки сисадміна та захочеш кар’єрних змін. 

Щодо міфів. Певно тобі доводиться чути про деградацію професії системного адміністратора та аргументи на користь цієї тези. Типу, скоро їх замінять роботи, а хмари вже і так гарантують нормальну роботу без участі сисадміна. Питання: хто ж тоді адмініструє клауд, наприклад, на боці провайдера? 

Насправді професія системного адміністратора не деградує, а трансформується у бік ускладнення та універсальності. Тому якщо обереш саме її, перед тобою відкриються нові шляхи, приміром:

  • DevOps- та DevSecOps-фахівці — спеціалізації на стику розробки, адміністрування та безпеки. 
  • Інженер інформаційної безпеки — сьогодні ці спеціалісти потрібні практично у будь-якій ІТ-компанії. 
  • CTO, CIO — керівні посади в ІТ-сфері або ІТ-підрозділах компаній. Відмінний шлях для тих, хто крім системного мислення та любові до технологій має управлінські здібності. 
  • Власна справа — як варіант, зайнятися системним адмініструванням та підтримкою компаній на аутсорсингу. 

Як підвищувати кваліфікацію сисадміну?

Саморозвиток розкриє перед системним адміністратором нові кар’єрні можливості. Курси та сертифікації допоможуть не засидітися в ролі енікея та спробувати свої сили на нових проєктах. 

  1. Розпочати пропонуємо із класики. Приміром, сертифікації Red Hat Certified Engineer (RHCE) та Red Hat Certified System Administrator (RHCSA). Це іспити, які перевіряють практичні навички та знання з адміністрування систем Red Hat Enterprise Linux, Red Hat Linux та Fedora Core.

    Формат проведення іспитів Red Hat у вигляді лабораторної роботи означає, що кандидати повинні виконати завдання, аналогічні тим, які можуть зустрітися у їхній професійній діяльності.
  2. Сертифікацій Cisco доволі багато, тому тут можна обрати будь-який на свій рівень знань. Рекомендуємо розпочати з іспиту CCNA, що охоплює мережі, IP-послуги, основи безпеки, автоматизацію та програмування.

    Щоб підготуватися до сертифікації Cisco — рекомендуємо пройти цей курс
  3. Ще є Linux Professional Institute, де можна отримати сертифікати як новачкам, так і професіоналам. Якщо ви вже щось тямите у сисадміністві, то рекомендуємо пройти LPIC-1 — першу сертифікацію в багаторівневій програмі професійної сертифікації Linux. 

Та пам’ятай, що усі ці сертифікації можна отримати лише іноземними мовами, приміром, англійською. 

Якщо ти не поліглот, то є варіанти й українською. 

Ось курси ITEDU для новачків, де навчишся усіх базових навичок, що стосуються Linux — українською. Якщо цей рівень ти вже переріс, то опануй системи моніторингу, технології віртуалізації, адміністрування вебсерверів та поштових серверів на Linux — на цих курсах.

Якщо ти досяг рівня Middle, тут вже є сенс задуматися про посаду DevOps-інженера, тому рекомендуємо курси ITEDU про клауд та системи з високими навантаженнями на Linux. А потім вже займись вивченням нюансів роботи з Ansible, AWS, Docker та Kubernetes, щоб стати DevOps-інженером.

Післяслово

Чудес не буває і ти не станеш супер сисадміном чи DevOps-інженером, якщо сидітимеш у невеликій компанії та виконуватимеш базові таски. Скоріше вигориш, розчаруєшся у професії та стверджуватимеш, що це найгірша робота у світі. 

Тому розвивайся, вчи нові інструменти, шукай цікаві проєкти, не уникай складних завдань та долай виклики. Сам не помітиш, як перетворишся на справжнього високооплачуваного професіонала. А ITEDU тобі в цьому допоможе. 

Запрошуємо на вебінар «Як сисадміну стати DevOps-інженером», який відбудеться 13 грудня о 19:00. На ньому ми поговоримо більш детально про шлях переходу від системного адміністрування до автоматизації процесів використовуючи технології DevOps. Розглянемо кейс одного зі спікерів, який за 3,5 роки виріс з Junior до Senior DevOps-інженера. Поговоримо про ринок IT та як шукати роботу після курсів. Реєструйся на вебінар та отримуй бонуси, які допоможуть прокачати твою карʼєру. 

Залишити відповідь

Дякуємо, що поділились